Fotografia w nowej formule opartej na otwartej współpracy! Sesje fotograficzne TFP, fotoreportaże, sesje studyjne, inne.

Stwarzamy możliwość wypromowania swojej twórczości osobom tworzącym w obszarach: stylizacja, MUA, projektowanie mody, projektowanie biżuterii, etc.

PaintShop Pro X5 - HDR z jednego zdjęcia RAW

PaintShop Pro X5 - HDR z jednego zdjęcia RAW - 4.7 out of 5 based on 10 votes

 

hdr z jednego zdjęcia

Wybieramy odpowiednie zdjęcie

Żeby z naszego zwykłego zdjęcia uczynić dobry HDR potrzebne jest odpowiednie zdjęcie w formacie RAW. To z niego wydobędziemy światło w cieniach i intensywność barw w obszarze świateł. Przeszukiwanie zasobów można zacząć w module Zarządzanie (1). W oknie organizera wskazujemy interesujące na zdjęcie, któremu chcemy nadać szlachetność 3-ekspzycyjnego HDRa. Odpowiednie zdjęcie nie powinno być zbyt ciemne ani zbyt jasne... w sumie co tu wiele mówić: powinno być prawidłowo naświetlone, zgodnie z kanonami poprawnej ekspozycji. Oczywiście bez popadania w przesadę, jednym z podstawowych celów obróbki HDR jest zrównoważenie obszarów zacienionych oraz obszarów o dużej jasności, więc zdjęcie nie musi być wzorcowe.

Najlepiej jednak nadają się do omawianej obróbki zdjęcia o dużej rozpiętości tonalnej, a więc jak wspomniano wcześniej - takie, których różnica jasności poszczególnych obszarów uniemożliwiła prawidłowe naświetlenie całego kadru. Nasze przykładowe zdjęcie nie jest może odpowiednio szerokie tonalnie, ale posiada obszary cienia, które można by uwidocznić, liczne detale, które chcemy zaakcentować, różnorodne barwy, których nasycenie będziemy kontrolować oraz niebo, z którego zawsze należy wycisnąć tyle błękitu, ile sie da (2). Po przeprawie przez nasze zasoby zdjęciowe i wybraniu tego właściwego wybieramy z menu Plik > HDR > Jedno zdjęcie RAW (3).

 
hdr z jednego zdjęcia

Rozdzielamy RAWa

Kolejnym etapem jest uzyskanie trzech ekspozycji z naszego RAWa. Wybieramy profil krzywej aparatu zgodnie z naszym modelem. W niezwykle prosty sposób dokonujemy wyboru przesunięcia ekspozycji: wybieramy różnicę EV pomiędzy ekspozycjami oraz przesunięcie ekspozycji jeśli uznamy, że zdjęcie jest zbyt jasne lub zbyt ciemne (1).

Zasadniczo w przypadku HDR-ów z wielu zdjęć przesunięcie ekspozycji zawiera się w przedziale 1,5-2,5EV. Wszystko zależy od rozpiętości tonalnej fotografowanej sceny i możliwości jej rejestracji przez nasz aparat. W przypadku HDRa z jednego zdjęcia to głównie zdolność aparatu do rejestrowania dużej rozpiętości tonalnej będzie przesądzała o odpowiednim doborze przesunięcia EV. Szumy, których ulubionym siedliskiem są obszary cieni nie pozostają bez wpływu na wybór przesunięcia, ich obecność mocno uwidoczni się na efekcie końcowym. W naszym obrazku uznaniowo, na oko wybralliśmy przesunięcie 2EV (takie przesuniecie też wybieram najczęściej w przypadku "klasycznych" HDRów składajacych się z wiekszej ilości zdjęć, ale jest to bardziej kwestia indywidualnego upodobania niż wiedzy opartej na analizie matematycznej).

 Po tej całej wysublimowanej analityce sprowadzającej się do subiektywnej oceny naciśnieciem przycisku "Rozdziel zdjęcie" (2) uzyskujemy 3 warianty ekspozycyjne naszego obrazu (3).  Pozostaje nam tylko przycisnąć "Przetwórz" (4) i przejść do kolejnego etapu pracy.

 
hdr z jednego zdjęcia

Szlifujemy HDRa

Na tym etapie nasz HDR jest gotowy! Potrzeba tylko skutecznie doprowadzić nasze zdjęcie do ideału. Dla każdego ideałem będzie zapewne inny efekt końcowy, ale osobiście odradzam "przerysowywanie" HDRów przez kręcenie suwakami do ich skrajnych położeń. Dobry HDR to taki, który ma zrównoważone i wyeksponowane obszary cieni i świateł, bez przekontrastowanych przejść między obszarami cień/tony średnie/światła. Efekt ma być plastyczny, naturalny i ciekawy. Przesadzony efekt "przejrzystości" (clarity) to częsta przypadłość miłośników efektów specjalnych na zdjęciach - pozornie chwytliwe efekty, które w gruncie rzeczy są banalne i wręcz irytujące.

W górnej części pola edycji znajdziemy funkcję podglądu wyników (1), która przydaje się do szacowania jakości zmian w stosunku do pierwotnej wersji zdjęcia (przed/po). Znajdziemy tam również zestaw gotowych ustawień rozszerzonych o możliwość stworzenia własnych zestawów, lecz ich przydatność w edycji zdjęć ogranicza się do eksperymentowania z obrazem, który i tak nam przyjdzie na końcu wyedytować ręcznie. Nie ma bowiem takich ustawień predefiniowanych, których uniwersalność pozwoli na uzyskanie dobrego efektu na każdym zdjęciu. (gdyby było inaczej programy do edycji zdjęć nie miały by racji bytu, zastąpiły by je prosty program z zestawem filtrów dobrych "na każdą okazję")

Nieco niżej mamy cały zestaw edycji podstawowych parametrów zdjęcia (2): od temperatury barwowej (ręcznej/automatycznej i z próbki), przez suwaki odpowiadające poszczególnym obszarom krzywej tonalnej, aż po nasycenie zdjęcia. Poniżej mamy rozwijaną listę (3) z opcją szczegóły naturalne i szczegóły kreatywne, których sterowanie odpowiednimi opcjami znajduje się poniżej listy. To tutaj możemy zaakcentować kontrastem poszczególne obszary tonalne zdjęcia. Przesunięcie suwaka w lewo powoduje zmniejszenie kontrastu lokalnej frakcji dynamiki i rozmiękczenie obrazu, przesunięcie suwaka w prawo skutkuje zwiększeniem kontrastu i wyodrębnieniem przejść pomiędzy tonami. Nadal będę stał na stanowisku, że subtelnie zaakcentowane kontrastem zdjęcie jest lepsze od przekręconego na suwakach efektu wyodrębniania przejść zwanego czasami dla nadania mu szczególnego znaczenia "Efektem Dramatycznym".

Po osiągnięciu zadowalającego efektu (kierując się wcześniejszymi wskazówkami estetycznymi autora, bądź nie) nie pozostaje nam nic innego jak przejście do ostatniego etapu. Ostatniego moim zdaniem, gdyż w rzeczywistości kolejnym etapem w programie jest Dostrojenie. Etap ten jednak radzę pominąć. Po pierwsze dlatego, że jest tam pewien bug (błąd, mówiąc w ojczystym), który może nam popsuć całą radość używania narzędzia do HDRów. Program resetuje bowiem suwaki do pozycji '0' w opcjach Inteligentnej Korekty Zdjęcia za każdym razem, gdy opuścimy opcje, a następnie do nich wrócimy. Nie resetuje jednak jednocześnie ustawień zdjęcia, który pamięta wcześniejsze korekty. Tak więc praca na tym etapie robi się dziwna i frustrująca. Drugi powód jest taki, że jest to zestaw korekt, które są dostępne w oknie Edycji programu, gdzie można ich dokonywać m.in. na warstwach, o których wyższości nie muszę chyba przekonywać. Tak więc do wyboru mamy Utworzenie Pliku HDR oraz Przetworzenie zdjęcia (4) czyli przejście (po ominięciu dostrajania) do okna edycji.

No i voilà! Jesteśmy na miejscu! Zieleń soczysta, kontrasty odpowiednio intensywne, niebo niebieskie... spektakularne osiągnięcie kilkoma kliknięciami. Szczerze mówiąc nie włożyłem w edycję zdjęcia (po lewej) nadmiaru pracy poganiany potrzebą zredagowania niniejszej recenzji/testu. Czas zatem na ocenę.

 
 
hdr z jednego zdjęcia

Podsumowanie

Cały nowy moduł można uznać za udogodnienie warte uwagi biorąc pod uwagę szybkie i przywoite rezultaty. Na pewno sprawdzi się w przypadku zdjęć krajobrazów i architektury. Czy przyda się w przypadku portretów... sprawdzimy już niebawem!

 

To co się nam spodobało to:
  • Czysty interfejs
  • Szybkość działania
  • Dobra obsługa RAWów
  • Wiele opcji manipulacji obrazem
  • Świetny efekt końcowy
  • Dobry system podpowiedzi w okienkach
Czego się mozna przyczepić to:
  • Cały etap Dostrajania (z uwagi na Bug'a)
  • Narzucona liczba łączonych ekspozycji
  • Niemal bezużyteczny system pomocy

 

Masz pytania? Napisz!

Chętnie poznamy Twoją opinię na temat naszej strony i zawartych na niej treści. Jeśli masz jakieś pytania zachęcamy do ich zadawania przez nasz FORMULARZ KONTAKTOWY, a my na pewno skontaktujemy się z Wami.

Oceń artykuł

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Nie ustajemy w staraniach, aby nasze artykuły były jak najlepsze.
Wasza ocena jest dla nas ważna.

© monolite.pl / Kopiowanie opracowania w całości lub w części bez zgody autora zabronione.

ZAKRES DZIAŁANIA

Działamy głównie na Śląsku, ale nie tylko!
Praca zdalna (retusz, projektowanie albumów, edycja graficzna, itp.) na terenie całego kraju. Nasze studio jest dostępne w Zabrzu, do którego dogodny dojazd zapewnia DTŚ.

Kontakt

FORMULARZ KONTAKTOWY
Telefon: +48 533 007 686
E-mail: info

Współpraca

Współpracujemy z ciekawymi twórcami: fotografami, projektantami, stylistami. Możesz do nas dołączyć - napisz w jakiej dziedzinie się realizujesz, a my znajdziemy odpowiednie pole współpracy! Jesteś MUA? Zbudujemy Ci portfolio!

Dobry czerwony kombajn

To nasz projekt współpracy rzemieślników różnych artystycznych obszarów. I TY możesz być jednym z nich!

Zapraszamy również właścicieli ciekawych miejsc, które chętnie wypromujemy.




Wszelkie prawa zastrzeżone / Copyright :
Stats: T 11 | Y 131 | W 571 | M 3114 | T 226379