Fotografia w nowej formule opartej na otwartej współpracy! Sesje fotograficzne TFP, fotoreportaże, sesje studyjne, inne.

Stwarzamy możliwość wypromowania swojej twórczości osobom tworzącym w obszarach: stylizacja, MUA, projektowanie mody, projektowanie biżuterii, etc.

Edytorial / Editorial - jaki to rodzaj zdjęć? - 4.4 out of 5 based on 24 votes

Edytorial - a co to jest w ogóle?

Próbujemy ogarnąć zjawisko

 

Umowa TFP Extended

Oh, definicje...

Najprostsza definicja z jaką udało nam się  spotkać jest negatywna: edytorial to wszystkie te zdjęcia, które nie są reklamą (produktu). Definicja w swojej ogólnej formie jest jednak niewystarczająca, a nawet wprowadza błędne uproszczenie. Jest to definicja, która sprawdza się może w przypadku edytoriali modowych wciśniętych pomiędzy zdjęcia reklamowe, które nierzadko stanowią zasadniczą treść magazynu. I to przy założeniu, że zdjęcia tam zawarte są w pewnych granicach spójne tematycznie.

Dla zidentyfikowania edytoriala należało by dodatkowo zdefiniować kategorię reklamy, a następnie skutecznie rozdzielić ją od form niereklamowych. Modelka, która na zdjęciu prezentuje charakterystyczne dla znanej firmy dzieła jubilerskie reklamuje je, czy tylko stanowią one dodatek do kreacji lub element koncepcyjny zdjęcia? Product placement i artykuł sponsoworawny to instrumenty ukrytej komercji pozornie niekomercyjnych treści. Nie sposób określić po samym zdjęciu do jakiego celu zostało wykorzystane, bez znajomości kontekstu. O ile kontekst może stanowić o kwalifikacji fotografii, o tyle nie powinien być to chyba kontekst równie umowny jak kryterium promocyjnego wykorzystania fotografii. Równie mało pomocne jest uwzględnianie komercyjnego lub niekomercyjnego wykorzystania fotografii, gdyż podobnie jak w przypadku fotografii artystycznej wykorzystanie komercyjne zależne jest jedynie od woli autora i nie ma charakteru trwałego.

Choć powszechnie wykorzystuje się edytoriale komercyjnie, na wiele sposobów, to można też stworzyć edytorial jako jedynie element własnego portfolio, który stanowi wizualizację wybranych umiejętności fotografa lub modela. Magazyny modowe zamawiają edytoriale i płacą za nie. Kryterium komercjalizacji edytoriali sprawdza się tutaj równie słabo. W przypadku edytoriali modowych przyjmuje się w uproszczeniu, że to seria zdjęć prezentująca trendy, projekty lub propozycje stylizacyjne, coś na kształt, tak obecnie popularnych, blogów modowych i zawartych tam prezentacji. Edytoriale to też zdjęcia wystylizowanych gwiazd, których serie prezentowane w magazynach mają przyciągnąć czytelnika. Abstrahując od faktu, że tam również prezentowane są konkretne produkty domów mody co, jak zauważyliśmy wcześniej, zaciemnia definicję edytoriala. Powszechność edytoriali modowych powoduje, iż w świecie modellingu, projektantów i fotografów modowych edytorial to po prostu zdjęcia modelek i modeli prezentujących modę. Trwa dyskusja, czy edytorial staje się edytorialem w fazie koncepcyjnej czy dopiero po wykorzystaniu edytoriala w określonej prezentacji. To by oznaczało jednak, że treść zdjęcia nie jest cechą identyfikacyjną edytoriala.

Skoro nie treść to może użycie?

Podobnie sprawa przedstawia się definicją, która określa edytorial jako fotografie przeznaczone do użytku w ściśle określonych obszarach, takich jak: gazety, magazyny, książki, ulotki, itd. Niestety tak otwarty katalog zastosowań nadal niczego nie uściśla, obszary zastosowań można mnożyć i rozszerzać.

Jest jeszcze kwestia wykorzystania komercyjnego przez odbiorcę końcowego, która zbliża nas do stockowego definiowania edytoriali. Istock próbuje definiować kategorię jako "obrazy, które ilustrują problemy, tematy i wydarzenia dzisiejszego świata". Z wyjątkiem definicyjnego ograniczenia przestrzeni czasowej ta ogólna definicja sprawdza się najlepiej. Istock doprecyzowuje, że prawidłowo zrealizowany edytorial pomaga odbiorcy przybliżyć jakąś historię, a przestrzeń tematów jest rozległa i zawiera w sobie bieżace wydarzenia, zdrowie i urodę, technologię, kulturę, podróże, sztukę i inne. Ten jeden z największych Banków Zdjęć wyróżnia dwa podstawowe rodzaje edytoriali: dokumentalny i ilustracyjny.

Za pojęciem edytoriala dokumentalnego kryją się niemodyfikowane fotografie zawierające obrazy prawdziwego życia, które opowiadają historie. Mają one przestawiać ludzi, miejsca i sytuacje takimi jakie są, stanowić informację dla odbiorcy i nadawać sytuacjom znaczenie. Nacisk położony jest na obrazowanie rzeczywistości w zastanej, niezmienionej formie ale zaprezentowanej w sposób możliwie atrakcyjny, zachęcającej odbiorcę do refleksji. Czy nie nasuwa się tu słuszne skojarzenie z fotoreportażem?

Edytorial ilustracyjny to przedstawienie wydarzeń w sposób kreatywny, symboliczny, wyrażenie idei poprzez obraz czyli zilustrowanie zjawisk. Zdjęcia mają odzwierciedlać rzeczywistość poprzez ich twórczy ale treściowo spójny z tematem aspekt. Jest to jednocześnie najbardziej wolna forma edytoriali, a jednocześnie najbardziej spójna. Choć znów na myśl przychodzi fotografia artystyczna i kreatywna to ta forma edytoriali zdaje się być najlepiej rozpoznawalna przez odbiorcę.

Editorial Use Only

Istock czyni wyraźne zastrzeżenie, że fotografia typu edytorial nie może być wykorzystana do celów komercyjnych i promocyjnych. Powinien jednak dodać, że nie powinna być w ten sposób wykorzystywana bezpośrednio. Pośrednio niemal każda fotografia wykorzystana w mediach komercyjnych, nawet w kontekście ilustracyjnym, przyczynia się do wzrostu atrakcyjności treści czy też zwiększa potencjał wyrażony w klikalności, a zatem przyczynia się do sukcesu komercyjnego i promocji samej treści. Zatem zdjęcia edytorialowe nie służą bezpośrednio celom komercyjnym. Granica oczywiście jest płynna.

Edytorial i fotografia edytorialowa

Płynnie też przechodzimy do pierwotnej formy edytoriala - ilustracji artykułu. Edytorial to określenie na artykuł wstępny, a fotografia edytorialowa to po prostu zobrazowanie jego treści. Niestety obecnie i tu granice się zacierają. Wydawcy magazynów zamawiają edytoriale ze ściśle określonymi warunkami szczegółowo opisującymi jakie dokładnie elementy mają się na nich znajdować, np. twórcy poradników ślubnych zamawiają serie zdjęć do artykułu, ale wskazują i modelkę, która ma w nich wystąpić, i salon, którego kreacje mają zdobić samą modelkę. Zanika zatem ścisłe rozgraniczenie między komercyjnym i niekomercyjnym zastosowaniem, skoro ilustracja jest kryptoreklamą (a już nawet czystą reklamą pomimo, iż wprost nie wymienia się marki lecz dosadnie akcentuje pochodzenie). Tu właśnie dochodzi do upowszechnienia definicji, która mówi, że edytorialem jest wszystko to, co nie jest reklamą. I koło się zamyka.

Testowanie doświadczalne

A teraz ćwiczenie: wpiszmy do wyszukiwarki hasło: editorial photography. Wyniki, które zwróci nam wujek Google to mocno niejednorodna mieszanka zdjęć chyba z wszystkich możliwych kategorii. Stąd skłaniałbym się do niedefiniowania zdjęć jako fotografii typu "edytorial", a do stwierdzenia, że edytorial to forma zastosowania, licencja na użytkowanie utworu. Nie można bowiem po zdjęciu określić czy jest edytorialem, a dość czesto spotykamy się z wystapieniem edytoriala jako kategorii obok portretu, pejzażu, reportażu i, o zgrozo!, zdjęć komercyjnych (jakby to była kategoria fotografii...). Można by powiedzieć, że edytorial to bardziej intencja niż treść. Oczywiście zdjęcie, którym autor nie planował zobrazować jakiejś treści z powodzeniem może zostać edytorialem. Każde zdjęcie może być edytorialem, bez wyjątku. Zatarciu ulegają granice komercyjnego i promocyjnego wykorzystania. Gdyby więc stworzyć kondensat definicji i stworzyć jakąś jedną, możliwie precyzyjną i ostateczną trzeba by przyjąć, że "prawdziwym" edytorialem jest tylko taki, który został stworzony do celów ilustracyjnych.

Podsumowując ogólne zamieszanie wokół terminu skłaniałbym się osobiście do niewyróżniania kategorii edytoriala jako dziedziny sztuki fotograficznej. Dużo precyzyjniejsza, mimo wszystko, wydaje się licencyjna formuła edytoriala. Bardzo nieprecyzyjne granice treści fotografii edytorialowej muszą ustąpić pola definicjom użytkowym, które określają jej zastosowanie i tym samym determinują pewne reguły, które pozwalają na wyodrębnienie kategorii.

 

Edytorial jako licencja charakteryzuje się również tym, że nie wymaga oświadczeń osób trzecich, do których należą Model Release i Property Release. Teoretycznie i tylko pewnym obszarze. Tutaj niestety również natrafiamy na istotną umowność i niedookreśloność pojęć, jak również niespójność umów licencyjnych i prawodawstwa krajowego, ale to już temat na inną rozprawę.

 

Może to przesada, może zbyteczne kategoryzowanie rzeczywistości, ale edytorial modowy to byt, w naszej ocenie, odrębny. Edytorial i Edytorial Modowy to jakby dwie różne historie fotograficzne, patrząc nawet przez pryzmat definicji iStockowej. Edytorial to zdjęcie będące ilustracją tematu, a w przypadku edytoriala modowego jest dokładnie odwrotnie: treść stanowią zdjęcia do których dołączono komentarz. Zapewne mają one podobny rodowód, pewnie da się znaleźć jakieś obszary podobieństw, ale istnieją obecnie dość autonomicznie i tworzą dwie różne jakości.

Masz pytania? Napisz!

Chętnie poznamy Twoją opinię na temat naszej strony i zawartych na niej treści. Jeśli masz jakieś pytania zachęcamy do ich zadawania przez nasz FORMULARZ KONTAKTOWY, a my na pewno skontaktujemy się z Wami.

Oceń artykuł

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Nie ustajemy w staraniach, aby nasze artykuły były jak najlepsze.
Wasza ocena jest dla nas ważna.

© monolite.pl / Kopiowanie opracowania w całości lub w części bez zgody autora zabronione.

 

ZAKRES DZIAŁANIA

Działamy głównie na Śląsku, ale nie tylko!
Praca zdalna (retusz, projektowanie albumów, edycja graficzna, itp.) na terenie całego kraju. Nasze studio jest dostępne w Zabrzu, do którego dogodny dojazd zapewnia DTŚ.

Kontakt

FORMULARZ KONTAKTOWY
Telefon: +48 533 007 686
E-mail: info

Współpraca

Współpracujemy z ciekawymi twórcami: fotografami, projektantami, stylistami. Możesz do nas dołączyć - napisz w jakiej dziedzinie się realizujesz, a my znajdziemy odpowiednie pole współpracy! Jesteś MUA? Zbudujemy Ci portfolio!

Dobry czerwony kombajn

To nasz projekt współpracy rzemieślników różnych artystycznych obszarów. I TY możesz być jednym z nich!

Zapraszamy również właścicieli ciekawych miejsc, które chętnie wypromujemy.




Wszelkie prawa zastrzeżone / Copyright :
Stats: T 77 | Y 114 | W 77 | M 2620 | T 225885