Fotografia w nowej formule opartej na otwartej współpracy! Sesje fotograficzne TFP, fotoreportaże, sesje studyjne, inne.

Stwarzamy możliwość wypromowania swojej twórczości osobom tworzącym w obszarach: stylizacja, MUA, projektowanie mody, projektowanie biżuterii, etc.

Dysk SSD najlepszym przyjacielem fotografa

Dysk SSD najlepszym przyjacielem fotografa - 4.4 out of 5 based on 12 votes

dysk ssd dla fotografa

Wstawaj systemie, wstawaj!

Najczęściej wymienianą w internecie zaletą dysków SSD jest szybsze uruchamianie się systemu operacyjnego. To niewątpliwa zaleta, ale zaleta uniwersalna - dla fotografa taka sama jak dla przeciętnego gracza. Przydaje się, gdy potrzebujemy bardzo pilnie wysłać klientowi zdjęcia lub na poczekaniu wydrukować umowę. Tyle. Drobiazg, ale na początek wystarczy.

Klikam więc wymagam

Drugą zaletą jest szybsze uruchamianie się programów. Gdy pracujemy na kilku aplikacjach, gdy często wymieniamy pliki się między nimi, gdy korzystamy z nich naprzemiennie - bardzo szybko docenimy wydajność dysków SSD. To niezwykle wygodne móc skrócić czas oglądania Splash Screen'u przy każdym uruchomieniu aplikacji. Już samo włączanie i wyłączanie Adobe Bridge czy wywoływanie Photoshopa z Lightroom'u staje się przyjemnie płynne. Pewną wadą jest brak przerwy na zaparzenie herbatki w trakcie przechodzenia między aplikacjami - przerwy trzeba teraz planować samodzielnie :) Wielu z Was z pewnością korzysta też z programów do szybkiego podglądu fotografii poza programem edycyjnym, np. Irfan View. Teraz, z dyskiem SSD, to jeszcze wygodniejsze.


Porządek w miejscu pracy

Katalogowanie i zarządzanie zdjęciami to wymagająca dyscyplina naukowa. Żmudne, monotonne i niekończące się sprzątanie, układanie i archiwizacja materiałów to ciemna strona ciemni. Nawet gdy robimy to konsekwentnie i regularnie - zawsze wkrada się bałagan, a gdy w końcu czegoś szukamy, znajdujemy wszystko inne. Dysk SSD nie uwolni nas od tej przykrej czynności, ale zdecydowanie ułatwia życie.

Po pierwsze: przenoszenie, kopiowanie, backupy. Odbywa się nieporównywalnie szybciej. Gdy przenosimy i kopiujemy góry materiałów odczuwamy wielką poprawę komfortu pracy. Jeszcze większą ulgę przynoszą backupy katalogów - te ręczne, i te automatyczne - jak np. backup katalogu w programie Lightroom.

Po drugie: katalogowanie i kluczowanie. Wiele programów używa swoich własnych systemów katalogowania. Adobe Lightroom generuje ogromne pliki, w które upycha swoje zbiory zwane katalogami. Dysk SSD i tu się sprawdza. Jeśli korzystamy z wielu niezależnych systemów katalogowania i w zależności od potrzeb czy nastroju korzystamy z nich zamiennie to niewątpliwie docenimy poprawę szybkości zapisu/odczytu danych. Jeszcze większą zaletą jest wyszukiwanie po słowach kluczowych, flagach, ratingach i innych preferowanych znacznikach. W zależności od algorytmów wyszukiwania określonego programu wyszukiwania mogą być kilkunastokrotnie szybsze. Szukanie bezpośrednio spod systemu operacyjnego to też już zupełnie inna jakość.

Po trzecie: archiwizacja. Wcześniej czy później materiały na dysku zostaną zarchiwizowane. W zależności od przyjętej metody i sposobów archiwizacji korzyść może być zróżnicowana, lecz z pewnością w kilku przypadkach (tworzenie obrazów, wirtualne napędy czy archiwa skompresowane) oszczędzi nam wiele czasu. Tak zarchiwizowany plik przenosimy nastepnie na tradycyjny dysk lub zapisujemy na DVD / Blu-ray'u. Pozostawienie archiwów na dysku SSD nie ma wiekszego sensu - szkoda marnować ich potencjał na przechowywanie zdjęć.

Batch processing
szybkie masowe konwersje

Przechodzimy powoli do korzyści istotnych, a przynajmniej istotnych w naszym odczuciu :) Batch processing (przetwarzanie wsadowe) to automatyczny proces w którym grupy plików, a w tym przypadku zdjęć, poddaje się procesom przetwarzania wg zadanego algorytmu.

Klasycznymi przykładami batch processing'u w fotografii są m.in: wykonywanie miniaturek (thumbnails) zdjęć, dodawanie znaczników autorstwa, masowa edycja informacji EXIF czy konwersja z jednego formatu graficznego na inny. Proces polega na wczytaniu kolejnych zdjęć, wykonania serii przekształceń i zapisaniu zdjęcia. Im większy materiał i objętość plików tym dłuższy czas operacji wczytywania/zapisywania. Dysk SSD udowadnia tutaj swoją zdecydowaną przewagę nad klasykami z talerzami.

Szybszy retusz dzięki SSD

Za przykład niech posłuży tutaj program Adobe Photoshop. Oprócz porozrzucanych po dysku plików konfiguracyjnych, upgrade'owych i ustawień indywidualnych, które na bieżąco program modyfikuje w tle, korzysta on również z zestawów np. brushów czy tekstur. Jeśli posiadamy mocno rozbudowane zestawy pędzli i tekstur to dzięki dyskom SSD unikniemy zacięć podczas doczytywania ich z dysku. Program rezerwuje również pokaźny fragment dysku jako swoją pamięć podręczną i zapisuje na nim dane chwilowe (temporary). Każda operacja wymiany danych między pamięcią RAM a dyskiem przebiega zdecydowanie szybciej, co wyraźnie poprawia komfort pracy. Dodatkowo aplikacje wyposażone w opcję autosave, o której wadze nie trzeba przekonywać nikogo, komu program zawiesił się w trakcie długiej pracy, nie powodują już takich przestojów podczas sporządzania kopii bezpieczeństwa. Dotychczas każda kopia, zgodnie z zadanym harmonogramem, powodowała przestój w pracy. Zawias aplikacji na kilkanaście sekund co 5 minut nie jest niczym komfortowym. Dysk SSD przydaje się tym bardziej, im bardziej wielowarstwowa jest struktura pliku. Rozbudowany projekt zapisuje się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt sekund na tradycyjnym twardzielu. Jeśli zapisujemy postępy pracy samodzielnie w odrębnych plikach też będziemy zachwyceni skróceniem czasu zapisu kolejnych wersji fotografii.

Wszystko płynie - edycja video

Na koniec warto wspomnieć o ogromnej zalecie dysków SSD i wielkim komforcie jaki przynoszą przy pracy z materiałem video. Dysk SSD przy obróbce materiałów filmowych to prawdziwy przełom dla naszego stołu montażowego. Każda sekwencja stanowiąca osobny plik video jest wczytywana z dysku, łączona z kolejną sekwencją i zapisywana w pamięci podręcznej (w zależności od programu). Sama moc obliczeniowa naszego sprzętu nie pomoże, nawet gdyby nasz procesor był 16-rdzeniowy a pamięć RAM nie wiem jak szybka, co potwierdzą z pewnością ci, którzy pracują na wydajnych maszynach wyposażonych jednak w dyski HDD. Dużo szybsza i płynniejsza praca skraca drastycznie czas obróbki materiałów filmowych, które poddajemy czy to działaniu ciągle nowych filtrów czy też przestawiając kolejność klipów. Dysk nie jet tutaj tylko ułatwieniem edycyjnym - tutaj dysk SSD jest absolutnym Must Have.

Brać w ciemno?

Dysk SSD na pewno nie jest tym komponentem komputera, który jest absolutnie niezbędny w pracy. Z pewnością jest sporym ułatwieniem, o czym przekonywaliśmy powyżej. Jednak przy poważnej edycji video jest niemal niezbędny. Pytanie więc czy warto inwestować w dysk, którego koszt w przeliczeniu na 1GB wygląda kiepsko w porównaniu z tradycyjnymi napędami? Uważamy, że tak. Poprawa komfortu pracy jest znacząca. Z uwagi na koszty dysków SSD nie są one na chwilę obecną w stanie zagrozić dyskom HDD, które dzięki niższej cenie utrzymują stabilną pozycję w kategorii archiwizacja. To jedyna przewaga dysków HDD i należy się spodziewać, że będą one wypierane przez technologię SSD.

Dyski SSD mają wiele innych zalet. Są mniejsze i lżejsze od dysków tradycyjnych. Nie posiadają również w swojej konstrukcji elementów ruchomych przez co są mniej awaryjne, dużo bardziej odporne na wstrząsy i konsumują mniej energii. To dyski niemal idealne, gdyż udało się wyeliminować największe wady dysków HDD. W chwili obecnej są obiecującą zapowiedzią rewolucji, a gdy uda się obniżyć ich koszt o jakieś 30% z pewnością zmiotą dyski tradycyjne z rynku.

Przy wyborze dysku, oprócz jego pojemności, warto wrócić uwagę prędkości odczytu/zapisu. Rozbieżności pomiędzy producentami, a nawet w ramach asortymentu tego samego producenta, są znaczące. Jeśli jednak budżet nie pozwala nam na wybrzydzanie wystarczy dysk o pojemności 120-128GB. Dyski mniejsze (64GB) pozwolą na zainstalowanie na nich systemu operacyjnego i kilku programów, ale mogą być za ciasne na przechowywanie filmów przy obróbce video. Jeśli możemy pozwolić sobie na najtańsze dyski SSD z oferty rynkowej, bez wyśrubowanych przepustowości - nie przejmujmy się - i tak ich prędkość zostawi daleko w tyle dyski tradycyjne.

 

Masz pytania? Napisz!

Chętnie poznamy Twoją opinię na temat naszej strony i zawartych na niej treści. Jeśli masz jakieś pytania zachęcamy do ich zadawania przez nasz FORMULARZ KONTAKTOWY, a my na pewno skontaktujemy się z Wami.

Oceń artykuł

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Nie ustajemy w staraniach, aby nasze artykuły były jak najlepsze.
Wasza ocena jest dla nas ważna.

© monolite.pl / Kopiowanie opracowania w całości lub w części bez zgody autora zabronione.

 

ZAKRES DZIAŁANIA

Działamy głównie na Śląsku, ale nie tylko!
Praca zdalna (retusz, projektowanie albumów, edycja graficzna, itp.) na terenie całego kraju. Nasze studio jest dostępne w Zabrzu, do którego dogodny dojazd zapewnia DTŚ.

Kontakt

FORMULARZ KONTAKTOWY
Telefon: +48 533 007 686
E-mail: info

Współpraca

Współpracujemy z ciekawymi twórcami: fotografami, projektantami, stylistami. Możesz do nas dołączyć - napisz w jakiej dziedzinie się realizujesz, a my znajdziemy odpowiednie pole współpracy! Jesteś MUA? Zbudujemy Ci portfolio!

Dobry czerwony kombajn

To nasz projekt współpracy rzemieślników różnych artystycznych obszarów. I TY możesz być jednym z nich!

Zapraszamy również właścicieli ciekawych miejsc, które chętnie wypromujemy.




Wszelkie prawa zastrzeżone / Copyright :
Stats: T 11 | Y 131 | W 571 | M 3114 | T 226379